Inhoudsopgave van “De natuur van mensen”
Voorwoord
Inleiding
DEEL 1: De biologische factor
Inleiding
Hoofdstuk 1 Een verklaring vanuit ‘het fundament’
Hoofdstuk 2 De rol van de biologische factor in verschillende levensfasen
2.1 Prenatale periode en geboorte
2.2 Peuter en Kleutertijd
2.3 Basisschool leeftijd
2.4 De puberteit
2.5 Seksuele identiteit
2.6 Adolescentie en volwassenheid
2.7 Overgang en ouderdom
Hoofdstuk 3 De delicate biologische balans bij ‘normaal’ gedrag
3.1 De theorie van Eysenck: genetische predispositie
3.2 De theorie van Zuckerman: sensation seeking scale
3.3 Een overdosis adrenaline
3.4 De biologische factor bij autisme en ADHD
3.5 De alchemie van depressie en stress
DEEL 2: De biologische factor als basis voor gedragsbeïnvloeding
Inleiding
Hoofdstuk 4 Bio-agogische interventies
4.1 nature versus nature en nurture via nature
4.2 Tot tien tellen ofwel een TCA-interventie
4.3 Een evolutionair-biologisch-psychologische kijk op ADHD
4.4 Met een depressie op de loop
4.5 Drugs, smartdrugs en alcohol
4.6 Voedsel voedt gevoelens
Hoofdstuk 5 Bio-agogische methoden en activiteiten
5.1 Het kanaliseren van agressie in groepen
5.2 Videohome therapie en Super Nanny
5.3 Creatief-agogisch: met muzisch meer mans
5.4 Computergames
5.5 Van etter tot engel en zo
5.6 Het belang van aanraken, knuffelen en massage
5.7 Huisdier als extra therapeut in de zorg
Hoofdstuk 6. Epiloog
6.1 Het menselijk genoom
6.2 Een life-coach voor neurotransmitters
6.3 Wetenschappelijke waarheid
Tijdpad ontdekkingen op het gebied van DNA
Trefwoordenregister
Bronverwijzing
Geraadpleegde websites